אמנות הקשיבות או מה לי ולמיינדפולנס?

"אנחנו יכולים להתנהל ברוגע כל עוד נסחוב על גבינו רק את העול של אותו היום. הלחץ נוצ כאשר אנחנו בוחרים לשאת גם את העול של אתמול, שלא לדבר על להוסיף מראש את העול של מחר", ג'ון ניוטון

המושג מיינדפולנס נזרק לכל עבר בשנים האחרונות ויכול להיות שכמו הרבה מילים פסיכולוגיות אחרות, גם הוא קצת יצא מהקשרו.

אז טיפה סדר בבלאגן, הקונוטציה הראשונית שעולה אצל אנשים רבים ששומעים את המושג מיינדפולנס או בעברית – מודעות קשובה, היא למבט זן בתנוחת לוטוס תוך סינון הצליל: "אוממממ", אז זהו שלא!

ממש לא חייבים להיות נזירים בודהיסטים כדי ליהנות מנקודת המבט המעניינת והמרגיעה הזאת על החיים.

אם תשאלו את בעלי, הוא ישמח לספר עד כמה אני בן אדם אנרגטי, שלא לומר קפריזי, ממש לא מהזן השלו,

אבל לגמרי יודעת לאזן את החיים שלי ולקבל החלטות שקולות, להרגיש בריאה ושלווה והרבה בזכות הגישה הזו שאימצתי בהתחלה בהססנות ואחר כך באהבה גדולה אל חיי.

למיינדפולנס כמה עקרונות:


  • התבוננות: להתבונן מהצד באופן פאסיבי ולפתח מודעות לרגשות ולמחשבות שלך.
  • נוכחות: להיות נוכח ברגע הזה בהווה.
  • תיאור: לשים לב ולפתח יכולת להגדיר במילים את המצב הרגשי בו אתה נמצא.
  • השתתפות: להיות מרוכז ונלהב בפעילות שאותה אתה עושה ברגע נתון של ההווה.
  • ללא שיפוטיות וביקורת: לעשות את הפעולה עצמה בלי לתייג אותה, את עצמך או את האחרים.
  • להתמקד בדבר אחד: לעשות דבר אחד באותו זמן, בלי הסחות דעת, להשתמש בכל החושים בפעולה שאותה אתה עושה – הקשבה, התבוננות, ריח, טעם, מישוש.
  • מיקוד בתהליך ולא בתוצאה: תשומת לב לתהליך מבלי להיות מונע מהתוצאה, התוצאה החיובית כבר תגיע כתוצאה מכך.
  • קשר בין גוף נפש: התמקדות בגוף יכולה להרגיע את הנפש ולהיפך.
  • תוצאות:

בריאות הכוללת רוגע, השלמה עצמית, קבלת החלטות טובה, הפגת מתחים, יכולת לפתור בעיות בדרך מועילה, וויסות רגשי, שליטה עצמית, יצירתיות לראות דברים לא רק בתפקיד הרגיל שאנו רגילים לראות, לפתח גמישות מחשבתית ופתיחות לרעיונות חדשים.

מתי בפעם האחרונה עשיתם משהו באמת במלוא תשומת הלב ובלי הסחות דעת?

אפשר למעשה ליישם הקשבה בדרכים שונות ומגוונות, כאשר מדיטציה, כמו שאנחנו מכירים היא רק אחת מהן, אבל למעשה ניתן ליישם את העקרונות הללו בכל פעולה שהאדם עושה (אפילו רחיצת האוטו, שטיפת כלים, בישול וכביסה) ומאפשרת לו לחוות את החוויה באופן מלא יותר.

האמת שאצלי זה קורה באופן ספונטני בזמן יצירת אמנות, פתאום גיליתי שאני בעצם מיישמת את העקרונות הללו ולמעשה עושה מיינדפולנס, לא פלא שאחרי יצירת אמנות אני מרגישה רגועה ושלמה יותר.

אני רוצה להציע דרך פשוטה ומהנה ליישם את העקרונות הללו. כפי שעבורי, יצירה בחומרי אמנות היתה הדרך הקלה והטבעית להיכנס למצב קשיבות ללא מאמץ, העיסוק בחומרים, בצורות, במשחק האסתטי ובחוויית ההפתעה והיצירה שאבו אותי באופן מיידי לצלול לתוך עולם של קשיבות שבו הזמן עומד מלכת, אני לא בודקת כל רגע מה השעה, לא מוסחת משיחות טלפון והודעות ומוכנה להישאר ערה או לקום מוקדם כדי ליצור. אני מזמינה אתכם לקחת שעה קלה ליצירה ללא ביקורת עצמית, מבלי לחשוב על התוצאה, לחקור את החומרים והאפשרויות השונות, לשים לב לקו, צבע, צורה ולתת לעצמכם להתמסר לתהליך, לעיסוק עצמו, כשהתהליך הוא המטרה.