דמיון מודרק

"תארו לכם עולם יפה
פחות עצוב ממה שהוא ככה
ואנחנו הולכים עם שמש בכיסים
ומעל גגות, הכוכבים
והזמן עובר בלי פחד
ואני הולך לפגוש אותה בגן העדן"
תתארו לכם...שר שלמה ארצי והקהל יצטרף אליו במסירות, כמה מהר אנחנו נשאבים לתוך העולם דמיוני מתוק ושליו.
כמה פעמים התעוררתם בבהלה מחלום בלהות? זהרתם בדריכות דמות רגע לפני שמשהו עומד לקרות בסרט מתח? נסחפתם בהתרגשות יחד עם דמות ברומן רומנטית? אז לא, אתם לא "חיים בסרט", הדמיון הוא מרכזי בחיינו תפקיד משמעותי.
קאסט (1993) מתארת ​​את מרחב החירות כמרחב בו באורח טבעי גבולות נחצים, מרחב וזמן הופכעים יחסים ואפשרויות שלא היו לנו או שעדיין לא התנסינו נפתחות בפנינו. מרחב הדמיון הוא בה בעת גם מרחב הזיכרון, וגם מרחב עתידי המוזמן לתוכו של ההווה ועשייה לרלוונטי בו.
בסרט "סולו חופשי" המתאר את סיפורו הלא יאומן של אלכס הונולד, אפשר לראות איך דומה הופך למציאות כאשר הונולד, מטפס מצוקים אמריקאי, מממש את חלומו ומטפס סולו אל המצוק אל קפיטן, ללא ציוד, עזר או אמצעי אבטחה. הצלמים ועובדי ההפקה הונחו להתבונן מהצד, לא להשתתף, להתערב או לעזור להונולד גם כאשר הוא במצוקה, ולאורך כל הסרט הצלמים והצופים עוצרים את נשימתם עד לסיום המרגש. בראיונות שנתן הונולד, הוא מספר על התפקיד המרכזי שהיה לדמיון במימוש החלום.
תוכנית האימונים שלו הורכבה מטיפוסים ממשיים עם חבל ומטיפוסים מנטליים על ידי שינון ושחזור המסלול והתנועות באמצעות הדמיון. "עבדתי על פיתוח דפוס חשיבה בעזרת ויזואליזציה", הוא מסביר. "במילים אחרים, פשוט דמינתי את עצמי מטפס את המצוק נוסח פרי סולו. בחלקו, זה היה עוזר לי לזכור את כל החיזות, אבל בעיקר זה היה כדי לדמיין את תחושת המרקם של כל אחיזה בידי, ולדמיין את תחושת רגלי הנמתחת ולוחצת. על האחיזה עזרה הנכונה. לצד ההדמיה את החלק כמו הטכני בטיפוס השתמש הונולד בהדמיה גם לצד המנטלי-רגשי. הוא החל להעלות בעיני רוחו את כל הפחדים שעימם הוא יכול להתמודד מול הטיפוס.
או כפי שאמר וולט דיסני "אם אתה מסוגל לחלום זאת, אתה יכול לבצע זאת".
"המציאות הפנטסנטית" זהו מושג אשר פיתוח מולי להד (2006), המתאר את הקשר בין האינסופית של הדמיון היצירתי לברוא תמונת עולם, רצויה או חייבת, הפעילות לפתרון עיות במציאות במרחב המשותף של האפשרויות. המציאות הפנטסטית היא מרחב ה"כאילו", אותו מרחב בו הכל יתכן והכל אפשרי, במציאות זו לא מתקיימים חוקי המציאות: זמן, מקום ותפקיד. המציאות הפנטסטית (לד, דורון 2022) מאפשרת התנסות זמנית ב"תור" של המיספרה שמאל על שליטה ובקרה, כדי לרחף במרחב ה"כאילו", מרחב הדמיון והאפשרויות הבלתי מוגבלות. במרחב זה שולטים תהליכים של המיספרה ימין, המאפשרים להעלות תובנות ופתרונות סטייל אחר, אך כיוון שה"וויתור" הוא זמני, נשמרת עירנות של המיספרה שמאל, ותהליכי הקרה לבחון אילו מהרעיונות שעלו בצורה ציורית דימויית במציאות הפנטסטית, ניתנים לתרגום ויישום במציאות. על בסיס רעיון זה פיתח להד פרוטוקול לטיפול בטראומה.
מחקרים רבים מצאו כי בעלי בעלי יכולת עשירה של מפתחים מיומנויות חברתיות, קוגניטיביות ורגשיות טובות יותר, ווקפניות פחות. ככל הנראה הם יכולים לעצמם להתנסות בחוויות שונות ובפתרון בעיות בדמיון ומייצרים אינטגרציה במציאות. אם כך, יש לפנטז ולד חשובה מעין כמוה, אך ככל הנראה לא זוכה לאהדה בעולם הבוגר השואף לסדר וקטלוג, ולא בחנה ברורה בין דמיון ומציאות.
חשוב לזכור שדברים מופלאים התרחשו בעולם בזכות קשר לדמיין, מבנים ארכיטקטוניים מרהיבים שמייפים את עולמנו כדוגמת הטאג' מאהל המרהיב שבנה קיסר האימפריה המוגולית להנצחת האהובה, מכונות חדישות פרי דמיונם של ממציאים. יצירתיים, שערים שהובקעו כנגד כל הסיכויים, הגעה לחלל...

מנגד, הקשר לחשוב את העתיד טומנת בחובה גם לא מעט תנאי, תורת מס יחסים (RFT) מצביעה על כך שהשפה המילולית ויכולה ליצור רשת של גישה בין גירויים ואירועים הם המקור לקושי ופסיכוולוגיה, דווקא מעצם עניין. המנות ללמוד מיצורים אחרים בטבע, אשר אינם חשופים לסבל פסיכולוגי. חיה לא אנושית יכולה ללמוד שקל של חמישה סנט גדול ממטבע של עשרה סנט; אבל אורגניזמים מילוליים יכולים גם ללמוד, על ידי ייחוס, שערכם של חמישה סנט קטן מזה של עשרה סנט. לתהליך פסיכולוגי זה יש חשיבות מהותית להישרדותו של הפרט בסביבתו וכן להצלחתו האבולוציונית של המין בהשוואה לאורגניזמים אחרים. עם זאת, לתהליך זה יש מונעת של שמירה על נוכחות תמידית של חוויות פסיכולוגיות מטרידות ומסגרות יחסים נוקשות ומזיקות. כלומר, מילה אחת יכולה להיקשר לזיכרון ולגרום להרגשה רעה ואי נוחות רק על ידי שמיעתה, עולה זיכרון וויזואלי. מתוך כך, ניתן להשתמש בתנועות הזו של חיבור בין מילה לזיכרון וויזואלי, על מנת לעורר חוויות חיוביות ונעימות.
המוח האנושי מייצר מערכת הסמלה המאפשרת לנו להרגיש, להיזכר חוויות חוויות פנימיות שאינן בהכרח מתרחשות במציאות. חשבו כמה פעמים הרצתם בראש תסריטים על תרחישי אימה שעלולים להתרחש, באמצעות השפה האנושית המוח מייצר אין-ספור קשרים בין ווים ומשתמש בהם בהקשרים שונים. הודות למילים ולשפה, בכל רגע נתון אנחנו יכולים להתייחס לתרחישים, לאובייקטים, מצבים או לאירועים המצויים הרחק גם מהמציאות. הדמיון יכול לעורר בנו רגשות ותחושות אמיתיים, ליצור שינוי בפעילות המוחית ובעקבות להשפיע על מצב רוחנו ועל אופן פעולתנו. בגלל שכוחו של הדמיון הוא רב כל כך, טמון בו פוטנציאל ריפוי. יש בו ככל היתרונות, בגלל שבזכות מערכת ההסמלה המילולית הדמיון זמין לכולנו בכל מקום ובכל מקום, וזהו כל שאינו דורש דבר נוסף החלטה מודעת לאפשר לעצמנו זמן והקשבה.
הדמיון יכול להביא לחיינו עושר של אפשרויות, ולחבר אותנו לבחינת ובחירת המציאות אותה נרצה לממש. רוצים לנסות? חבילת תרגולי דמיון מודרך דיגיטלי בקישור הבא:

https://yourkoa.co.il/products/guided-imagination-exercises


בבליוגרפיה:
להד, מ'. (2006). מציאות פנטסטית - הדרכה יצירתית בתרפיה. הוצאת נורד
להד, מ', דורון, מ'. (2022). see far cb - מעבר טיפול קוגניטיבי התנהגותי. משאבים