עבודה עצמית - אומץ כדרך חיים

 יש המון סיפורים מעוררי השראה והתפעלות שתמיד גורמים לי לפעור פה ביניהם סיפורם של שלושת הצוללנים בצ'רנוביל שצללו לתוך מים רדיואקטיבים כדי לפתוח את השסתום ולאפשר לסכנה לצאת, סיפורה של המורה בת ה 27 שהצילה את חיי תלמידיה כשהחביאה אותם בארון בעת אירוע ירי בבית ספר בקליפורניה ועוד. סיפורים כאלה ואחרים הם סיפורי גבורה. אבל שימו לב, כשאני מדברת על אומץ אני מדברת על משהו אחר לגמרי, הרבה יותר קטן ואישי שלא יגרום לאף אחד לקבל מדליה או להציל חיים. בעצם כן להציל את החיים של עצמנו.

אומץ מבחינתי הוא שני דברים מרכזיים – הסכמה פשוטה ובסיסית לחוות רגש, כל רגש שהוא בלי להיבהל ממנו, להדוף, לנסות להתנתק או להרגיע והעקרון השני – בחירה, כלומר לקיחת אחריות על החיים וההסכמה לבחור בחירות אמיתיות הכרוכות לעיתים גם בוויתור.

אז כדי שלא נישאר בדיבורים באוויר ולא אצדיק את התואר "חופרת" שהוענק לי כלאחר כבוד, אני אתן שתי דוגמאות פשוטות.

נילי סבלה במשך שנים רבות מחיי נישואין קשים, ריחוק מתמיד, זלזול ואכזבות רבות מבן זוגה, לאחר ניסיונות אין ספור שלא צלחו, לשקם את הקשר וחודשים ארוכים של לילות ללא שינה, היא הבינה שבגילה (48) .היא בוחרת להיפרד בכאב רב, היא חוותה גל נוסף של כאב לקראת השיחה עם ילדיה מחשבות לא פשוטות על כך שהם יאשימו אותה גרמו לה לסגת ולחשוב על חרטה. כמי שיזמה באופן מעשי את הפרידה היא התקשתה לשאת את הכאב והצער ומחשבות קשות, רגשות של בושה ואשמה הציפו אותה כאשר התבוננה על ילדיה ובן זוגה הכועס.

בתהליך שעברה נילי הבינה שהיא מוכנה להתעמת עם הרגש, היא קיבלה אותו והבינה שכאב, אשמה וצער הם מנת חלקם של תהליך פרידה. היא הפסיקה להיבהל מהרגשות הקשים והפסיקה לחשוב מה יהיה.

בשלב הבא היא היתה מזהה את גל הכאב שמציף אותה ואומרת לעצמה שהנה הוא מגיע ובשלב הבא היתה גם רושמת את המחשבות או נותנת להן ביטוי אחר – בכתב או ביצירה.

נילי הפסיקה לפחד מהפחד והפסיקה להיבהל מהכאב, היא חוותה משבר שגרם לה לחוש רגשות קשים בעוצמה גבוהה, אבל בתחושה שהיא שולטת במצב ולא מתפרקת. אז, כדי לעשות סדר , ההסכממה לחוות רגש ולהתמודד עם כאב כוללת שלושה שלבים:

  1. הסכמה
  2. זיהוי
  3. ביטוי - רצוי יצירתי

לינור בשנות ה 20 לחייה, עובדת וחיה ביחידה נפרדת השייכת לבית הוריה. הוריה העניקו לה את האפשרות לגור שם ואף עזרו לה בקניות ותשלומי חשבונות. אהבה את דירתה הקטנה וטיפחה אותה, אבל היתה נתונה ללחץ רב מצד הוריה שהפתיעו אותה מדי פעם בדירתה ללא הודעה מוקדמת, דבר אשר גרם לה למריבות רבות עמם, לקושי ביחסים ולתחושת מחנק. כבר זמן מה שהתבשלה בה מחשבה לצאת מביתה הבטוח ולהחזיק בעצמה דירה, היא נמנעה מכך עד כה, כי חששה שתאלץ לעבוד שעות נוספות כדי להתפרנס ותפסיד את שיעורי היוגה שכל כך אהבה והיו חלק בלתי נפרד מחייה בשנים האחרונות. כאשר לינור קיבלה החלטה מתוך בחירה, היא היתה מודעת והבינה את המחיר שלה, היא בדקה מה מבחינתה העלות ומה התועלת של כל אפשרות, היא בחרה לצאת מהבית ולכן כאשר קיבלה את החשבון הראשון על שמה היא היתה כל כך מאושרת וגאה לשלם אותו כי זכרה גם ברגעים הקשים שזו היתה הבחירה שלה.  

העקרון הוא פשוט:

  1. זיהוי הקונפליקט
  2. סריקת אפשרויות פעולה
  3. בחינת עלות – תועלת
  4. בחירה אמיתית כולל מודעות למחיר שהחלטה זו גובה.

מזמינה אתכם לאמץ את העקרונות הללו לחייכם ולתת מקום גם לרגשות כואבים ולאפשרות הבחירה כדרך חיים.