למה קולאז׳?
אני לא צריך שום כשרון, ניסיון או ידע מוקדם.
אני תמיד מגלים משהו חדש על עצמנו.
כי היצירות בקולאז' תמיד מפתיעות, אחרות, מעניינות.
קולאז' היא אמנות ההדבק (פירוש המילה בצרפתית) ומבוססת על פירוק וחיבור מחדש של חתיכות נייר, עיתון, מגזינים, תמונות, בדים וכד' חיבורים יוצרת אמירה אמנותית.
המקורות הראשונים כבר לפני 2,000 שנה בסין.
באמנות מודרנית אפשר לראות לראשונה יצירות בקולאז' אצל אמני הקוביזם פבלו פיקסו, שיצר גם
תמונה מוזיקלית
אספתי פה כמה אמני קולאז' מגוונים ששווה להכיר.
ריצ'רד המילטון – אמן בריטי, מראשוני אמני הפופ ארט שעסק דרך היצירות שלו בקידמה והאמריקניזציה של שנות ה-50.
ג'ון סטזאקר – אומן בריטי אשר מצלם פורטרטים, חותך את התמונות, מוסיף ומחבר מחדש בדרך שיוצרת עניין, לפעמים אי נוחות ולפעמים נולד משהו חדש מהחיבור הגס של שני חלקי תמונה. התחושה היא שהוא מעצים את הדואליות של הדמות וחושף ממנה משהו פנימי.
הוא אמן שמאד הרשים אותי, הוא אמן מסחרי שעוסק בעבודותיו בדילמות היומיום.
Maria lou zelanzy היא אמנית עכשווית משיקאגו, מאד צבעונית ומשלבת ציור.
Wangechi mutu – אמנית אפריקאית שחיה ועובדת בניו יורק. חוקרת את האורגניזם האדם ומשלבת גזירי עיתון, פרסומות וציור.
עיצוב אחר לגמרי, מדגים כמה אמנות הקולאז מגוונת, מומלץ לראות את האמן האמריקאי Lance letscher
כל אחד יכול ליצור קולאז', אין צורך בכישרון או ידע מוקדם וככל שמתנסים כך משתכללת יכולת הביטוי העצמי באמצעות קולאז'.
בקבוצה שהנחיתי במשך שנה היינו יוצרים רק קולאז'ים ובכל מפגש נתתי כותרת ומשם כבר התפתחו עבודות מדהימות, מדי שבוע המשתתפים יצרו תחת ידיהם עולם ומלואו כשרק מילה אחת מכוונת אותם וכל אסוציאציה לקחה את העבודה למקום אחר.
יש משהו מרגיע ביצירה מתוך הקיים, לא צריך לדלות מהראש או מכשיר בעצמנו דימויים, הדגש הוא על חיבורים וזה עולם אינסופי.
ישנן דרכים רבות ליצור קולאז':
לגזור תמונות בצורה מדויקת, לקרוע באופן ידני למראה משוחרר וספונטני, לעבוד על תמונה קיימת וליצור ממנה תמונה, להדביק דימויים סאופן ספונטני, לתכנן את הקומפוזיציה, להשאיר רווח בין הדימויים ולה שלים בציור וצבע, להדביק את ליצור צורה סוריאליסטית, ליצור סיפור, ליצור דימוי אחד מורכב מחלקים או מלא בדימויים.
טיפים ליצירת קולאז':
קולאז' כמו הנפש, עשוי שכבות שכבות.
- צרו חיבורים יפה ומכוער, טקסטורות שונות, גדול וקטן, רחוק וקרוב, ממוקד ומטושטש.
- צרו שכבות על גבי שכבות, זה גם פתרון טוב אם משהו לא מוצא חן בעיניכם.
- השתמשו באלמנט החזרתיות, חזרה על דימוי / נוף / רקע, זה מייצר הקשר בין חלקי הקולאז'.
- שחקו עם פרספקטיבה-קרוב ורחוק.
- אובייקט אחד בולט וחוזר כמו דימוי, אות, מספר או אדם ומארגנים סביבו את ההתרחשות - זה נותן משמעות וכוונה.
- ארגנו מחדש את התמונה לתמונה שיוצר משמעות שונה, אפשר לעבוד רק עם תמונה אחת ולשנות אותה.
- שימו לב לרקע: עמוס או רקע שקט - רק כמשמש למצב הנפשי.