איך נחשוב בכניסה לסרטים?

אנחנו לא יכולים להפסיק לחשוב עליו? משפטים כמו ״שכחתי לספר על הפרויקט הגדול שיזמתי בראיון העבודה, איזו מטומטמת אני״, או ״למה כעסתי על הבן שלי דקה לפני שהוא יצא לבגרות, איזה אבא גרוע אני״, ״מה יקרה אם הבייביסיטר לא יסתדר עם הילדים״ ועוד...יכולים להעסיק. אותנו שעות רבות.

משפטים שחוזרים על דברים ומטרידים את מנוחתנו, לא נותנים לנו מנוח וחוזרים שוב ושוב בכל פעולה שנעשה. המחשבות האלה נקראות רומינציה - מצב בו האדם טרוד בחשיבה על נושא מסויים באופן חזרתי. אבל תסכימו איתי שהכי מעצבן זו התגובה השכיחה ״משחררי״, נו באמת אנחנו כבר יודעים שאם נרצה לא לחשוב על פיצה או שוקולד, לא נפסיק לפנטז אותם (מניסיון).
אז אחת ולתמיד, לכל מי שאומר "משחררו" באשר הם יהיו לכם לבריאות, לשחרר לא תמיד כשיש בלאגן בראש, וגם לא תמיד עוזר כי אין מה לעשות, בשביל לפתור בעיה צריך בה, אבל בואו נראה איך באמת נוכל לקלוט את המצוקה והחשובה. בצורה יעילה יותר. הוא לא חושב אלא איך לחשוב.
נבחין בין חשיבה בקשר לבעיות, כגון התבוננות פנימית, לפי חשיבה לא בריאה, רומינציה -
אינטרוספקציה היא פעילות התבוננות פנימית ולמידה. הבעיה היא יעילה שיפחית את הלחץ ויביא לכיוון של בנייה והתק דמות שיובלו תקלה.
גילי בכירה בחברת הייטק, היא עוסקת בתחום הרגיש ובדרך כללית מאד קפדנית ובודקת מספר פעמים כל צעד שהיא עושה, אמנם היא במקצוע כבר שש שנים אבל עדיין נושאת את הנפש שהיא מתלמדת צעירה, ממנה עוד לא השתחררה עוד מאז הגיעה לה. משירות קבע בצבא עם המון ציפיות ממנה. היא הגיעה לעבודה כאמא צעירה ומאז ומתמידה עסוקה בדילמה הנצחית אודות האיזון בין קריירה לאימהות. גילי מאד אוהבת את העבודה שלה, מחוברת לצוות ואהובה על כולם, היא נתפסת כתותחית, כזו שתמיד יודעת ואף פעם לא טועה, אבל פעמים רבות כשהיא חוזרת מיום ארוך סחוטה ועייפה ואחרי שמש כיבה את הילדים כשיש שקט בבית, במקום להירדם. בשלווה היא שוכבת במיטתה ופשוט לא מצליחה להירדם. מחשבותיה נודדות לאירועי היום שליוו אותה, לשיחות עם חו"ל, לבקש קשות ולפתרונות שנתנה.

היא כבר מכירה את המחשבים הללו ואף התרגלה אליהן, אבל הפעם זה היה שונה, הפעם היא באמת מצליחה, ולא סתם היא גם יודעת למה, מה בוקר כששמעה שהגננת האהובה של ביתה הקטנה עוזבת בעוד שבועיים ככה באמצע השנה היא הייתה נסערת. ועצבנית, היא לא עצרה לדבר ולהבין, אלא המשיכה לעבוד מתוך סערת הרגשות. גילי הרגישה אשמה נוראית, היא ידעה שהיא תוכל לתקן את הטעות אבל זה יגבה ממנה זמן רב ומחיר גבוה. האם היא צריכה לדווח? ומה יהיה על התדמית שלה? איך היא תמשיך להראות את הפרצוף שלה לעובדים שלה? ולקולגות? היא פשוט נהיתה יותר טוב.

6 דרכים לחשוב:

1. אנליזה - הכוונה לפירוק סיטואציה מורכבת לחלקיה על מנת להגביר את ההבנה ולהצליח עם כל חלק בנ. התבוננות אנליטית מוצלחת תגלה שיש לה תחושות רבות ושונות בו זמנית ושהתחושות השונות דוחפות אותה לכיוונים סותרים. גילי חשה אשמה בקשר לטעות שעשה. היא חשה פחד מהתגובות, היא חשה בושה על שיקול הדעת הגרוע שלה. היא הרגישה עצובה שהיא איכזבה את מי שסומך עליה. היא חששה שלא תצליח לתקן את הטעות לבד ובסתר. לאחר שניתחה את ההיבטים כמו של רגשותיה ואת המעבר של הנכס העצמך להעליה לשחרר מה שקרה וגם להראות דוגמה להתמודדות עם טעות. היא עושה זאת והרגישה על אף הפליאה הגדולה.

תהליך האנליזה הוא פירוק סיטואציה למחשבות גם השונות ולרגשות, אבל לפעולות הקטנות שיש לעשות הלכה למעשה צעד צעד. כשמתבוננים על חומרי הפעילות ועל הצעדים הקטנים שצריך לצעוד יותר קל להתמודד. תמונת המצב ללא אנליזה גרמה לגילי לראות שחור מול העיניים, אבל הפירוק לחלקי הסיטואציה איפשר להצעיד צעדים

2. פרספקטיבה - התבוננות מנקודות מבט שונות על הסיטואציה. בדוגמה לעיל, גילי יכלה לבחור להסתכל על המצב מנקודת מבטם של הקולגות של העובדים ושלה במקום לנתח את נקודת המבט / ההרגשות שלה. זה היה מביא אותה לראות את הפגיעה באמון שהם לחוות. זה כנראה יוביל אותו לאותה מסקנה: שעליה לספר.

3. פרופורציה - אם נתרחק קצת מהסיטואציה נוכל לחשוב פחות נסר. אם אנחנו חושבים על אירוע במרחק של זמן ומקום, נשאל את עצמנו נחשוב או נרגיש כלפי אירוע בחודש או שנה.

4. חקירה - חיפוש אחר מידע חדש או נוסף שמוסיף או משנה את ההשקפה הנוכחית שלי או של הסביבה. במצב שלעיל, גילי יכולה לברר מה הנזק שנגרם בכלל מהטעות שלה ואיך אפשר לתקן.

זה יעזור לגילי לראות את האשמה שלה מנקודת מבט מעשית מדויקת ומה נחוץ כדי לתקן את הטעות שלה. הידיעה מה לעשות בעניין זה.
התבוננות פנימית אופטימלית מושגת לרוב באמצעות אפליקציית מספר טכניקות בו זמנית. כל פעילות מחשבתית שמאירה אור חדש על מצבך. תחשוב על עצמך או על מצב אופן שוב ושוב יניב ככל הנראה תוצאה אחרת. במקום זאת זה יכול ליצור תסכול ותחושת חוסר אונים וחוסר תקווה שיגבירו את הלחץ שלך. כפי שאמר אינשטיין "אף בעיה אינה יכולה להפתר עם אותה צורת חשיבה שיצרה אותה".

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו גילי עשויה להשמיע:

"לא הייתי צריך להיכנס לתחום הזה אחרי הצבא, אימהות וקריירה זה בלתי אפשרי. איזו טיפשה אני."
"הבוסית שלי תהרוג אותי כשהיא תגלה".
"היא לא תקדם אותי יותר בחיים".
"הקולגות שלי יחשבו שאני מטומטמת."
הרהורים על מחשבות כמו אלה רק יגרמו לתסכול של גילי, מה שיגביר את הלחץ שלה. התסכול גורם ללחץ ולאי נוחות נלווית, תוך שהוא גורם להרגשה חסרת אונים. היא תקועה בבדיקת אותו חומר שוב ושוב ללא התקדמות.
כשחשיבה על העסק שלך מגבירה את הלחץ רוב הסיכויים שאתה מתחיל להיכנס לרומינציה.

5. ריפריימינג (מסגור מחדש) - הבדיקה מחדש בחשיבה לתהליכי התבוננות פנימית, כמו אלה שתוארו לעיל.

אנחנו נראים לכם לראשונה. מסגרו מחדש את הקשר אחר. אם הוא ימשיך להתעסק בעבודות הנורא שקרה בחיי, כך גם זה יהיה. מסגרו מחדש את הפעילות בתוך מסגרת רחבה יותר. "זה שאני בסדר מוטרדת בגלל שהגננת עוזבת בפתאומיות, אני אמא מודאגת ובזכות זאת מביאה גם את החלק האימהי שלי לעבודה, דואגת ורואה כל אחת וגם מתקתקת עבודה במהירות כדי להתפנות ללילדי". מסגור מחדש יכול לבחון את המחשבות תחת תיוג אחר.

מסגור מחדש של תשומת לבכם ידרוש בתחילה מאמץ רב. ככל שתרגישו יותר נוח עם התבוננות פנימית, זה יהפוך טבעי יותר ופחות מאמץ. זה ייתן הרבה יותר של שליטה על חייכם.

6. מיקוד בכאן ועכשיו - הרבה פעמים הדאגות שלנו לוקחות אותנו למחשבות עתידיות ולא נחוצות או תורמות לרגע זה. במקום זאת, אני מציעה לחזור לכאן ועכשיו לחשוב על הרגע הנוכחי, לשאול את עצמנו - איך אני מרגיש עכשיו? מה אני רואה, איפה אני נמצא? איך אני מרגיש בגוף? האם המציאות הנוכחית שלי היא בסדר? נוכח בגוף, נבדוק איך אנחנו מרגישים עכשיו. נשאל את עצמנו האם אני יכולה להתמודד עם הרגע הזה? לרוב נגלה שעכשיו הכל בסדר.