איך נחשוב ביעילות במקום להיכנס לסרטים?

מכירים את זה שמשהו מטריד אותנו ואנחנו לא יכולים להפסיק לחשוב עליו? משפטים כמו ״איך שכחתי לספר על הפרויקט הגדול שיזמתי בראיון העבודה, איזו מטומטמת אני״, או ״למה כעסתי על הבן שלי דקה לפני שהוא יצא לבגרות, איזה אבא גרוע אני״, "מה יקרה אם  הבייביסיטר לא תסתדר עם הילדים" ועוד...יכולים להעסיק אותנו שעות רבות.

משפטים שחוזרים על עצמם ומטרידים את מנוחתנו, לא נותנים לנו מנוח וחוזרים שוב ושוב בכל פעולה שנעשה. המחשבות האלה נקראות רומינציה - מצב בו האדם טרוד בחשיבה על נושא מסוים באופן חזרתי. אבל תסכימו איתי שהכי מעצבן זו התגובה השכיחה ״שחררי״, נו באמת אנחנו כבר יודעים שאם נרצה לא לחשוב על פיצה או שוקולד, לא נפסיק לפנטז עליהם (מניסיון). 
אז אחת ולתמיד, לכל מי שאומר ״שחררו״ באשר הם שיהיה לכם לבריאות, לשחרר לא תמיד אפשרי כשיש בלאגן בראש, וגם לא תמיד עוזר כי אין מה לעשות, בשביל לפתור בעיה צריך לטפל בה, אבל בואו נראה איך באמת נוכל להקל על המצוקה ולחשוב בצורה יעילה יותר. אז הרעיון הוא לא לא לחשוב אלא איך לחשוב.  
נבחין בין חשיבה בריאה אודות הבעיות, כגון התבוננות פנימית, לבין חשיבה לא בריאה, כגון רומינציה - 
אינטרוספקציה היא תהליך התבוננות פנימית ולמידה. המטרה היא לחשוב באופן יעיל שיפחית את הלחץ ויביא אותנו לכיוון של בנייה והתקדמות שיובלו להקלה. 
גילי היא בכירה בחברת הייטק, היא עוסקת בתחום רגיש ובדרך כלל מאד קפדנית ובודקת מספר פעמים כל צעד שהיא עושה, אמנם היא במקצוע כבר שש שנים אבל עדיין נושאת את התחושה שהיא מתלמדת צעירה, ממנה עוד לא השתחררה עוד מאז שהגיעה לחברה משירות קבע בצבא עם המון ציפיות ממנה. היא הגיעה לעבודה כאמא צעירה ומאז ומתמיד עסוקה בדילמה הנצחית אודות האיזון בין קריירה לאימהות. גילי מאד אוהבת את העבודה שלה, מחוברת לצוות ואהובה על כולם, היא נתפסת כתותחית, כזאת שתמיד יודעת ואף פעם לא טועה, אבל פעמים רבות כשהיא חוזרת מיום ארוך סחוטה ועייפה ואחרי שמשכיבה את הילדים כשיש שקט בבית, במקום להירדם בשלווה היא שוכבת במיטתה ופשוט לא מצליחה להירדם. מחשבותיה נודדות לאירועי היום שליוו אותה, לשיחות עם חו"ל, להחלטות קשות ולפתרונות שנתנה.

היא כבר מכירה את המחשבות הללו ואפילו התרגלה אליהן, אבל הפעם זה היה שונה, הפעם  היא באמת עשתה טעות גדולה, ולא סתם היא גם יודעת למה, מהבוקר כששמעה שהגננת האהובה של ביתה הקטנה עוזבת בעוד שבועיים ככה באמצע השנה היא היתה נסערת ועצבנית, היא לא עצרה לדבר ולהבין, אלא המשיכה לעבוד מתוך סערת הרגשות. גילי הרגישה אשמה נוראית, היא ידעה שהיא תוכל לתקן את הטעות אבל זה יגבה ממנה זמן רב ומחיר גבוה. האם היא צריכה לדווח? ומה יהיה על התדמית שלה? איך היא תוכל להמשיך להראות את הפרצוף שלה לעובדים שלה? ולקולגות? היא פשוט נהיתה יותר ויותר מודאגת.  

6 דרכים לחשוב ביעילות:

1.אנליזה - הכוונה לפירוק סיטואציה מורכבת לחלקיה על מנת להגביר את ההבנה ולהתמודד עם כל חלק בנפרד. התבוננות אנליטית מוצלחת תגלה שיש לה תחושות רבות ושונות בו זמנית ושהתחושות השונות דוחפות אותה לכיוונים סותרים. גילי חשה אשמה בקשר לטעות שעשתה. היא חשה פחד מהתגובות, היא חשה בושה על שיקול הדעת הגרוע שלה. היא הרגישה עצובה שהיא איכזבה את מי שסומך עליה. היא חששה שלא תצליח לתקן את הטעות לבד ובסתר. לאחר שניתחה את ההיבטים השונים של רגשותיה ואת נסיבותיו של האירוע התברר לה שעליה לשחרר מעצמה את מה שקרה וגם להראות דוגמה להתמודדות עם טעות. היא עשתה זאת והרגישה הקלה על אף הפליאה הגדולה.

תהליך האנליזה הוא פירוק הסיטואציה למחשבות השונות ולרגשות, אבל גם לפעולות הקטנות שיש לעשות הלכה למעשה צעד צעד. כשמתבוננים על מרכיבי האירוע ועל הצעדים הקטנים שצריך לצעוד יותר קל להתמודד. תמונת המצב ללא אנליזה גרמה לגילי לראות שחור מול העיניים, אבל הפירוק לחלקי הסיטואציה איפשר לה להתמודד צעד צעד

2.פרספקטיבה - התבוננות מנקודות מבט שונות על הסיטואציה. בדוגמה לעיל, גילי יכלה לבחור להסתכל על המצב מנקודת מבטם של הקולגות שלה ושל העובדים שלה במקום לנתח את נקודת המבט / הרגשות שלה. זה היה מביא אותה לראות את הפגיעה באמון שהם עלולים לחוות. זה כנראה יוביל אותו לאותה מסקנה: שעליה לספר.

3.פרופורציה - אם נתרחק קצת מהסיטואציה נוכל לחשוב באופן פחות נסער. אם אנחנו חושבים על אירוע במרחק של זמן ומקום, נשאל את עצמנו מה נחשוב או נרגיש כלפי האירוע בעוד חודש או שנה.

4.חקירה - חיפוש אחר מידע חדש או נוסף שמוסיף או משנה את ההשקפה הנוכחית שלי או של הסביבה. במצב שלעיל, גילי יכולה לברר מה הנזק שנגרם כתוצאה מהטעות שלה ואיך אפשר לתקן.

זה יעזור לגילי לראות את האשמה שלה מנקודת מבט מעשית מדויקת ולהבין מה נחוץ כדי לתקן את הטעות שלה. הידיעה מה עליה לעשות בכדי שיהיה בסדר תספק הקלה מסוימת.
התבוננות פנימית אופטימלית מושגת לרוב באמצעות יישום של מספר טכניקות בו זמנית. כל פעילות מחשבתית שמאירה אור חדש על מצבך בניגוד לרומינציה שהיא תהליך של סקירת מחשבות ומידע באופן חוזר ונשנה. לחשוב על עצמך או על מצב באותו אופן שוב ושוב לא יניב ככל הנראה תוצאה אחרת. במקום זאת זה עשוי ליצור תסכול ותחושת חוסר אונים וחוסר תקווה שיגבירו את הלחץ שלך. כפי שאמר אינשטיין "אף בעיה אינה יכולה להפתר עם אותה צורת חשיבה שיצרה אותה".

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו גילי עשויה להשמיע:

"לא הייתי צריך להיכנס לתחום הזה אחרי הצבא, אימהות וקריירה זה בלתי אפשרי. איזו טיפשה אני. "
"הבוסית שלי תהרוג אותי כשהיא תגלה".
"היא לא תקדם אותי יותר בחיים".
"הקולגות  שלי יחשבו שאני מטומטמת."
הרהורים על מחשבות כמו אלה רק יגרמו לתסכול של גילי, מה שיגביר את הלחץ שלה. התסכול גורם ללחץ ולאי נוחות נלווית, תוך שהוא גורם לה להרגיש חסרת אונים. היא תקועה בבדיקת אותו חומר שוב ושוב ללא התקדמות.
כשחשיבה על הקשיים שלך מגבירה את הלחץ רוב הסיכויים שאתה מתחיל להיכנס לרומינציה.

5.ריפריימינג (מסגור מחדש) - התמקדו מחדש בחשיבה שלך לתהליכי התבוננות פנימית, כמו אלה שתוארו לעיל.

נסו להיות גמישים בחשיבה כשאתם מנסים לראות את הדברים אחרת מהדרך בה הם נראים לכם לראשונה. מסגרו מחדש את האירוע בתוך הקשר אחר. אם הוא ימשיך להיות מתויג בתור האירוע הנורא ביותר שקרה בחיי, כך גם זה יהיה. מסגרו מחדש את האירוע בתוך מסגרת רחבה יותר. "זה בסדר שאני מוטרדת מכך שהגננת עוזבת בפתאומיות, אני אמא מודאגת ובזכות זאת מביאה גם את החלק האימהי שלי לעבודה, דואגת ורואה כל אחד וגם מתקתקת עבודה במהירות כדי להתפנות לילדי". מסגור מחדש מאפשר לבחון את המחשבות תחת תיוג אחר.

מסגור מחדש של תשומת לבכם ידרוש בתחילה מאמץ רב. ככל שתרגישו יותר נוח עם התבוננות פנימית, זה יהפוך טבעי יותר ופחות מאמץ. זה ייתן תחושה גדולה יותר של שליטה על חייכם.

6.מיקוד בכאן ועכשיו - הרבה פעמים הדאגות שלנו לוקחות אותנו קדימה למחשבות עתידיות ולא נחוצות או תורמות לרגע זה. במקום זאת, אני מציעה לחזור לכאן ועכשיו לחשוב על הרגע הנוכחי, לשאול את עצמנו - איך אני מרגיש עכשיו? מה אני רואה, איפה אני נמצא? איך אני מרגיש בגוף? האם המציאות הנוכחית שלי ברגע הזה היא בסדר? נתמקד בגוף, נבדוק איך אנחנו מרגישים עכשיו. נשאל את עצמנו האם אני יכולה להתמודד עם הרגע הזה? לרוב נגלה שעכשיו בעצם הכל בסדר.